Kategoriat
It -blogit

Nyt riittää vaihdan operaattoria ja kotisivujen alustaa.

Mulle ei enää pottuilla.

Mitä on hyvä ottaa huomioon, kun tekee isoja muutoksia sivuille?

Olen muuttanut useaan kertaa operaattoria ja tehnyt sivut uusiksi alusta lähtien erilaisilla konsteilla. En suosittele. Kotisivukoneen käyttäjille ja kalliita, suljettuja alustoja käyttävälle suosittelen muutosta.

Huomasin tekeväni isoja muutoksia tunnesyistä

Ensimmäinen Dinoproon kotisivusto oli itse Html koodattu sivusto. Operaattoriksi valitsin Soneran. Sivuston osoite oli pitkä ja varmasti kukaan ei sinne löytänyt vahingossa. Lisäksi sivuston ulkonäkö oli hurja ja ihan suoraan sanottuna kaukana käyttäjäystävällisyydestä.

Seuraavat sivustot oli Dreamweaver työkalulla tehdyt (tekee puhdasta koodia). Operaattorikin piti vaihtaa, kun Sonerasta kohistiin niin paljon – milloin se osti Saksasta ilmaa ja milloin työntekijöitä kohdeltiin rumasti eli vaihdoin tunnesyistä operaattoriakin. Uusi löytyi lehti-ilmoituksen perusteella. En kysellyt palvelimen kokoja tai vasteaikoja. Sain sivuston toimimaan ja mikä hienointa domain osoite oli jo www.dinopro.fi ja omalla domainilla olevat sähköpostilaatikot. Näissä sivuissa oli jo kunnon grafiikkaa, layouteja ja kuvia. Kiitos Sanna Reunanen avusta.

Operaattori muutti Norjaan ja sehän ei passannut (taas eropäätös tunteiden pohjalta). Muutoksessa menetin yli tuhat sivustolla kävijää.

Seuraavassa muutoksessa tuli ongelmia sivuston ohjauksista, lomakkeiden toimimattomuudesta. Kaiken huipuksi en siirtänyt upeita valokuvagallerioita uuden operaattorin palvelimelle, kun en vaan viitsinyt ja totuuden mukaan en tajunnut, kuinka tärkeää on sellainen sisältö, josta asiakkaat pitävät.

Seuraava operaattori oli suomalainen ja sinnekin väänsin alusta asti Dreamweaverillä sivustot. Hienot niistäkin tuli ja sain tosin apua ja testaajia osaavasta ryhmästä. Seuraavan eropäätöksen tein, kun sain hidasta palvelua operaattorilta. Pahin moka mielestäni oli kuitenkin se, että heidän etusivuilla oli omalinkki yrityksille ja omansa pikku yrityksille, arvatkaapa ketä palveltiin ja ketä ei. Ei varmaan tarvitse kertoa, että olin se pikku yritys.

Paljon on tullut nähtyä ja koettua

Tällä hetkellä yritykseni kotisivut ovat Louhen palvelimella ja alustana on WordPress. Saan muutettua sivuston ulkonäköä valitsemalla uuden pohjan, jossa on valmiina sisältö paikat teksteille ja kuville.

Plugineita on WordPressissä tehty jokaiseen keksimääni tarpeeseen: kuinka liittää Facebook, Instagram, Twitter postaukset näkymään sivuilla. Tai kuinka saan sähköposteja keräävän lomakkeen ilmestymään sivuille pienellä viiveellä ja tietenkin paljon erilaisia lomakkeita. Voi laittaa Seon ja Analyticsin auttamaan sivuston sisällön kehittämistä. Lisäksi saan Louhelta niin monta sähköpostiosoitetta domain nimeeni, kuin tarvitsen ja nämä kaikki ilman erillistä maksua tai se sisältyy heti valitsemaani webhotelliin. Parasta oli tämä ilmainen SSL suojaus, josta Google on vouhkannut jo pitkään.

Tämä tieto helpottaa, koska minun ei tarvitse juosta kaiken uuden ja kiiltävän perässä. Kun keksin tarvitsevani jotain uutta, niin etsin siihen sopivan pluginin ja lataan sen käyttöön tai vaihdan hetkessä koko sivuston layoutin.

Mitä tapahtui, kun vaihdoin kaiken: operaattorit ja alustat

Isojen muutosten aikana olen joka kerta hävittänyt tuhansia sivuilla kävijöitä, koska asiakkaat eivät pidä isoista muutoksista. Jos sivut eivät avaudu nopeasti tai tarvitsemaa lomaketta ei enää löydy, he saattavat äänestää käsillään. Asiakkaat pitävät uudesta sisällöstä, josta on heille hyötyä. He pitävät interaktiivisuudesta ja siitä, että heitä palvellaan entistä paremmin ja nopeammin.

Tavoite, tavoite ja tavoite

Mieti mikä tavoite sulla on, ennen kuin alat muuttamaan toimivaa sivustoa? Käykö sivuilla liian paljon asiakkaita? Liian vähän? Valitetaanko sivujen ulkonäöstä, kuka valittaa ja minkä takia?

Vaihtaessasi esimerkiksi Wixiin, opetan sillä koulussa tekemään sivustoja, mutta minkä maan lakeja verkkokaupassasi olevien tuotteiden myynnissä käytetään ja mitä sen maan laki sanoo osoitteistoista ja kuka oikeasti omistaa tekemäsi sisällön?

Trendinä on selkeä informaatio ja huolellisesti tehty sisältö. Kuviakin saa olla piristeenä ja jos vaihdat niitä, niin Googlekin pitää ja nostaa sivujasi taas useamman nähtäville. Toivon Sinulle vähän helpompia muutoksen tuulia kuin itselläni oli ja niin kuin yllä voi lukea tein muutokset tunnesyistä ja se on rankka työ rupeama. Nyt en vaihda jos ei mitään erityisen painavaa järjellistä syytä löydy.