Kotisivujen käyttäjäystävällisyys ja tavoitteet
Erilaisia mantroja hoetaan mediassa, kuten esimerkiksi: onko sivusto SSL suojattu, pilvipalvelut, SEO ja GDPR.
Pienillä yrityksillä, joiden resurssit ovat kiinni päivittäisessä työssä, joka voi olla ihan jotain muuta kuin It:n parissa, on muutosten käyttöönotto tuskallista. Omat haasteensa luo sisällölle hakukoneoptimointi ja sivustojen kävijöiden seuraaminen ja heidän toiveisiinsa vastaaminen. Jos kotisivujen ja verkkojulkaisujen sisältö on mielenkiintoista ja sisältää oikeita hakusanoja, se nousee orgaanisissa hauissa mahdollisimman ylös ja näyttää hyvältä laitteesta riippumatta.
Hyvä tavoite on sellainen, jota pystyy seuraamaan. Google korostaa, että kotisivuilla pitää olla tavoitteita. Konkreettisia tavoitteita kuten esimerkiksi, että jos nyt käy 10 kävijää päivässä, niin uuden blogikirjoituksen jälkeen kävijöitä tulee puolet enemmän eli 20 päivässä.
Seurataan: kuinka asiakas käyttäytyy sivuilla, mistä hän on kiinnostunut, lataako hän itselleen sivuilla olevan oppaan tai ohjeen? Eli saatko asiakkaan sitoutumaa.
Kun uudistat kotisivuja tai teet ihan uudet.
Vinkki numero 1. Kirjaa ylös, mitä konkreettista pitää kotisivumuutoksen myötä saavuttaa ja kuinka sitä seuraat.
Vinkki numero 2. Mieti hakusanat ja testaa ne
Vinkki numero 3. Uskalla kokeilla ja muuttaa sisältöä. Kerää oma kehittämisyhteisö, jossa yhdessä opiskelette, pohditte ja ratkaisette muutoksiin liittyviä haasteita.