Vaihdan operaattoria ja kotisivujen alustaa

Nyt riittää vaihdan operaattoria ja kotisivujen alustaa. Mulle ei enää pottuilla.

Mitä on hyvä ottaa huomioon, kun tekee isoja muutoksia sivuille?

Olen vaihtanut useaan kertaa operaattoria ja tehnyt sivut uusiksi alusta lähtien erilaisilla konsteilla. Kotisivukoneen käyttäjille ja kalliita, suljettuja alustoja käyttävälle suosittelen vaihtamista, muille en.

Huomasin tekeväni isoja muutoksia tunnesyistä

Ensimmäinen Dinopron kotisivusto oli itse Html koodattu. Operaattoriksi valitsin Soneran. Sivuston osoite oli pitkä, varmasti kukaan ei sinne löytänyt edes vahingossa. Lisäksi sivuston ulkonäkö oli hurja ja suoraan sanottuna kaukana käyttäjäystävällisestä.

Seuraavat sivustot olivat edistyneemmät Dreamweaver työkalulla koostetut (tekee puhdasta koodia). Operaattoria piti vaihtaa, kun Sonerasta kohistiin niin paljon – milloin se osti Saksasta ilmaa ja milloin työntekijöitä kohdeltiin rumasti eli vaihdoin tunnesyistä operaattoria. Uusi löytyi lehti-ilmoituksen perusteella. En kysellyt palvelimen kokoja tai vasteaikoja. Sain uudet sivut pystyyn ja mikä hienointa domain osoite oli jo oikean näköinen www.dinopro.fi ja sain myös ensimmäiset omalla domainilla olevat sähköpostilaatikot. Sivuissa oli grafiikkaa, layouteja ja kuvia, kiitos Sanna Reunanen avusta. Mutta uusi operaattori muutti Norjaan ja sehän ei minulle passannut (taas eropäätös tunteiden pohjalta).

Muutoksessa menetin yli tuhat sivustolla kävijää

Seuraavassa muutoksessa tuli ongelmia sivuston ohjauksista ja lomakkeiden toimimattomuudesta. Kaiken huipuksi en siirtänyt upeita valokuvagallerioita uuden operaattorin palvelimelle, kun en viitsinyt ja totuuden mukaan en tajunnut, kuinka tärkeää on sellainen sisältö, josta asiakkaat pitävät ja joiden takia sivuilla käyvät.

Seuraava operaattori oli suomalainen ja sinnekin väänsin alusta asti Dreamweaverillä sivustot. Hienot niistäkin tuli. sain tosin apua ja testaajia osaavasta ryhmästä. Seuraavan eropäätöksen tein, kun sain hidasta palvelua operaattorilta. Pahin moka mielestäni oli kuitenkin se, että heidän etusivuillaan oli linkki yrityksille ja eri linkki nimellä pikku yrityksille. Arvaatko ketä palveltiin nopeasti ja ketä ei. Ei varmaan tarvitse kertoa, että olin se pikku yritys, joka kiltisti maksoi laskunsa ja odotteli palvelua.

Paljon on tullut nähtyä, koettua sekä tehtyä uskomaton määrä työtunteja

Tällä hetkellä yrityksen kotisivut ovat Louhen palvelimella, joka pärjäsi hyvin testeissä ja oli 11. lataus nopeudessa. Lisäksi saan Louhelta niin monta sähköpostiosoitetta domain nimeen, kuin tarvitsen ja ilman erillistä maksua. Maksu sisältyy valitsemaani webhotelliin. Alustana on maailman eniten käytetty WordPress, jolla saan muutettua sivuston ulkonäköä valitsemalla uuden pohjan halutessani.

Plugineita on WordPressissä tehty jokaiseen tarpeeseen: kuinka liittää Facebook, Instagram, Twitter postaukset näkymään sivuilla. Tai kuinka saan sähköposteja keräävän lomakkeen ilmestymään sivuille pienellä viiveellä ja tietenkin paljon muuta. Voin myös laittaa Seon ja Analyticsin auttamaan sivuston sisällön optimoinnissa hakukoneille sopivaksi.

Tämä tieto helpottaa, kun haluan uutta ja muutosta, niin etsin siihen sopivan pluginin tai vaihdan hetkessä koko sivuston layoutin. Viimeisin plugini, jonka tarvitsin, oli Pixabayn kuvagalleriaan.

Mitä tapahtui minulle, kun vaihdoin operaattorit ja alustat

Isojen muutosten aikana olen joka kerta hävittänyt tuhansia sivuilla kävijöitä, koska asiakkaat eivät pidä isoista muutoksista. Jos sivustot eivät avaudu nopeasti, tarvittavaa lomaketta tai tietoa ei löydy, he äänestävät hiirellä tai sormella. Asiakkaat pitävät uudesta sisällöstä, josta on heille hyötyä. He pitävät interaktiivisuudesta ja siitä, että heitä palvellaan entistä paremmin ja nopeammin.

Tavoite, tavoite ja tavoite

Mieti, mikä tavoite sivuilla on, ennen kuin muutat sivustoa? Käykö sivuilla liian paljon asiakkaita? Liian vähän? Valitetaanko sivujen ulkonäöstä, kuka valittaa ja minkä takia? Tuleeko tarpeeksi kauppaa? Voiko muutokset tehdä pelkkään sisältöön? Kun tarvitset lisää asiakkaita, niin Adwords kampanja ja uusittu kohdennettu sivujen sisältö, olisi parempi vaihtoehto.

Vaihtaessasi esimerkiksi Wixiin, tiedätkö minkä maan lakeja verkkokaupassasi olevien tuotteiden myynnissä käytetään ja mitä sen maan laki sanoo osoitteistoista ja kuka oikeasti omistaa tekemäsi sisällön?

Tulevaisuuden trendinä on selkeä informaatio ja huolellisesti tehty sisältö. Kuviakin saa olla piristeenä ja jos vaihdat kuvitusta aika ajoin, niin Googlekin pitää ja nostaa sivujasi taas useamman nähtäville.

Toivon Sinulle helpompia muutoksen tuulia, kuin itselläni oli. Olen saanut istua tietokoneen äärellä yöllä, päivällä, arkena ja lomalla, välillä ihan jäykkänä kauhusta ja lievässä paniikissa mikä toimii ja mikä ei. Olen onnellinen, että olen löytänyt itselleni sopivan combon, joten ihan hukkaan työ ei mennyt.