Vaihdan operaattoria ja kotisivujen alustaa

Nyt riittää vaihdan operaattoria ja kotisivujen alustaa. Mulle ei enää pottuilla.

Mitä on hyvä ottaa huomioon, kun tekee isoja muutoksia sivuille?

Olen vaihtanut useaan kertaa operaattoria ja tehnyt sivut uusiksi alusta lähtien erilaisilla konsteilla. Kotisivukoneen käyttäjille ja kalliita, suljettuja alustoja käyttävälle suosittelen vaihtamista, muille en.

Huomasin tekeväni isoja muutoksia tunnesyistä

Ensimmäinen Dinopron kotisivusto oli itse Html koodattu. Operaattoriksi valitsin Soneran. Sivuston osoite oli pitkä, varmasti kukaan ei sinne löytänyt edes vahingossa. Lisäksi sivuston ulkonäkö oli hurja ja suoraan sanottuna kaukana käyttäjäystävällisestä.

Seuraavat sivustot olivat edistyneemmät Dreamweaver työkalulla koostetut (tekee puhdasta koodia). Operaattoria piti vaihtaa, kun Sonerasta kohistiin niin paljon – milloin se osti Saksasta ilmaa ja milloin työntekijöitä kohdeltiin rumasti eli vaihdoin tunnesyistä operaattoria. Uusi löytyi lehti-ilmoituksen perusteella. En kysellyt palvelimen kokoja tai vasteaikoja. Sain uudet sivut pystyyn ja mikä hienointa domain osoite oli jo oikean näköinen www.dinopro.fi ja sain myös ensimmäiset omalla domainilla olevat sähköpostilaatikot. Sivuissa oli grafiikkaa, layouteja ja kuvia, kiitos Sanna Reunanen avusta. Mutta uusi operaattori muutti Norjaan ja sehän ei minulle passannut (taas eropäätös tunteiden pohjalta).

Muutoksessa menetin yli tuhat sivustolla kävijää

Seuraavassa muutoksessa tuli ongelmia sivuston ohjauksista ja lomakkeiden toimimattomuudesta. Kaiken huipuksi en siirtänyt upeita valokuvagallerioita uuden operaattorin palvelimelle, kun en viitsinyt ja totuuden mukaan en tajunnut, kuinka tärkeää on sellainen sisältö, josta asiakkaat pitävät ja joiden takia sivuilla käyvät.

Seuraava operaattori oli suomalainen ja sinnekin väänsin alusta asti Dreamweaverillä sivustot. Hienot niistäkin tuli. sain tosin apua ja testaajia osaavasta ryhmästä. Seuraavan eropäätöksen tein, kun sain hidasta palvelua operaattorilta. Pahin moka mielestäni oli kuitenkin se, että heidän etusivuillaan oli linkki yrityksille ja eri linkki nimellä pikku yrityksille. Arvaatko ketä palveltiin nopeasti ja ketä ei. Ei varmaan tarvitse kertoa, että olin se pikku yritys, joka kiltisti maksoi laskunsa ja odotteli palvelua.

Paljon on tullut nähtyä, koettua sekä tehtyä uskomaton määrä työtunteja

Tällä hetkellä yrityksen kotisivut ovat Louhen palvelimella, joka pärjäsi hyvin testeissä ja oli 11. lataus nopeudessa. Lisäksi saan Louhelta niin monta sähköpostiosoitetta domain nimeen, kuin tarvitsen ja ilman erillistä maksua. Maksu sisältyy valitsemaani webhotelliin. Alustana on maailman eniten käytetty WordPress, jolla saan muutettua sivuston ulkonäköä valitsemalla uuden pohjan halutessani.

Plugineita on WordPressissä tehty jokaiseen tarpeeseen: kuinka liittää Facebook, Instagram, Twitter postaukset näkymään sivuilla. Tai kuinka saan sähköposteja keräävän lomakkeen ilmestymään sivuille pienellä viiveellä ja tietenkin paljon muuta. Voin myös laittaa Seon ja Analyticsin auttamaan sivuston sisällön optimoinnissa hakukoneille sopivaksi.

Tämä tieto helpottaa, kun haluan uutta ja muutosta, niin etsin siihen sopivan pluginin tai vaihdan hetkessä koko sivuston layoutin. Viimeisin plugini, jonka tarvitsin, oli Pixabayn kuvagalleriaan.

Mitä tapahtui minulle, kun vaihdoin operaattorit ja alustat

Isojen muutosten aikana olen joka kerta hävittänyt tuhansia sivuilla kävijöitä, koska asiakkaat eivät pidä isoista muutoksista. Jos sivustot eivät avaudu nopeasti, tarvittavaa lomaketta tai tietoa ei löydy, he äänestävät hiirellä tai sormella. Asiakkaat pitävät uudesta sisällöstä, josta on heille hyötyä. He pitävät interaktiivisuudesta ja siitä, että heitä palvellaan entistä paremmin ja nopeammin.

Tavoite, tavoite ja tavoite

Mieti, mikä tavoite sivuilla on, ennen kuin muutat sivustoa? Käykö sivuilla liian paljon asiakkaita? Liian vähän? Valitetaanko sivujen ulkonäöstä, kuka valittaa ja minkä takia? Tuleeko tarpeeksi kauppaa? Voiko muutokset tehdä pelkkään sisältöön? Kun tarvitset lisää asiakkaita, niin Adwords kampanja ja uusittu kohdennettu sivujen sisältö, olisi parempi vaihtoehto.

Vaihtaessasi esimerkiksi Wixiin, tiedätkö minkä maan lakeja verkkokaupassasi olevien tuotteiden myynnissä käytetään ja mitä sen maan laki sanoo osoitteistoista ja kuka oikeasti omistaa tekemäsi sisällön?

Tulevaisuuden trendinä on selkeä informaatio ja huolellisesti tehty sisältö. Kuviakin saa olla piristeenä ja jos vaihdat kuvitusta aika ajoin, niin Googlekin pitää ja nostaa sivujasi taas useamman nähtäville.

Toivon Sinulle helpompia muutoksen tuulia, kuin itselläni oli. Olen saanut istua tietokoneen äärellä yöllä, päivällä, arkena ja lomalla, välillä ihan jäykkänä kauhusta ja lievässä paniikissa mikä toimii ja mikä ei. Olen onnellinen, että olen löytänyt itselleni sopivan combon, joten ihan hukkaan työ ei mennyt.

 

 

Taas IT sorvin ääressä!

Vaikka sorvi onkin jo surissut jonkin aikaa, niin nyt vasta lähtee ensimmäinen blogi. Suomessa kesänsä viettäneet, kuten minä, sai kylmiä sadesuihkuja niskaansa useammin kuin EU-laki sallii. Ajattelinkin osallistua säästä puhumisen MM kisoihin, joten säästän aiheesta sanani Kuopioon.

Mitä IT asioita olet pähkäillyt tai tuskastellut viimeaikoina?

Hauskasti alkaneita IT PT (personal trainer) tapaamisia videolla tai ilman on taas mahdollista varata syyskuussa.  Tehokkainta on yhdessä treenata kolme tuntia kerrallaan. Aiheena on oman tietokäytännön solmukohtien avaaminen. Tässä video hulvattomaan IT PT tapaamiseen Bigarren Pirjon kanssa. Tiedoksi, että video oli kuvattu kerta otolla ja ilman harjoitusta  improvisoiden.

Kuinka voin auttaa Sinua?

 

Hanki näkyvyyttä ja ole läsnä verkossa

Lisää verkkonäkyvyyttä ja sopivia asiakkaita

Seminaarin innoittamana päätin aloittaa yritykseni kesän ja syksyn digimarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen.

Menestys vaatii näkyvyyttä ja läsnäoloa verkossa

Mutta mistä voi lähteä liikkeelle? Mitä voi kertoa tuotteista ja palveluista? Missä pitää keskustella? Missä pitää näkyä? Miksi kannattaa jakaa kirjoituksia? Aloitin kirjoittamalla kuukausittain erilaisia teemoja tai tuotteita ja kohderyhmiä, alla olevan esimerkin tavoin.  Aluksi riittää pelkistetysti kuukausi tasolla, koska tarkoituksena on saada paljon kirjoitettavia aiheita. 

toukokuu →kevät hattu→ helsinkiläisille miehille noin 30 – 50 vuotiaille
kesäkuu →tuote–> kenelle kerron
heinäkuu →palvelu–> kenelle
jatka

Sen jälkeen kirjoitin jokaisesta kuukaudesta ja sen aiheesta näillä ohjeilla:

Saat sähköpostiisi ohjeet, kuinka jatkat eteenpäin. Lupaan, että se on yhtä helppoa!

Johan helpotti

Nyt on kesälomalta paluu vähemmän stressaavaa. Tietenkin voin antaa aivojen työskennellä myös kesällä ja miettiä parempia ja napakampia aiheita ja kohentaa kirjoituksia. Ajastukset, jaot eri medioihin ja huoh, it’s done. Lähetän Sinulle sähköpostissa ohjeet, kuinka jatkat tästä ja teet sisältöä verkkoon helpommin.

Yrittäjä on aika tarttua toimeen

Ihan varmasti Sinulla on tärkeää sanottavaa. Tuotteesi ja palvelusi ovat hyviä, kerrotaan niistä muillekin. Ei enää jäädä sivusta seuraamaan, kun muut painelevat ohitse eri somen kanavilla.

Apua saatavilla

Kirjoitan blogeja, videoin ja postaan erilaisiin somen kanaviin. Tarpeeksi kauan harjoiteltuani saan nykyään mielenkiintoisia tarjouspyyntöjä, koska hakukoneet nostavat kirjoitukseni niin, että oikeat asiakkaat löytävät sivuilleni ja kauppaa tulee. Haluan auttaa Sinua tekemään samoin.

Verkkonäkyvyyden lisääminen

Autan Sinua luomaan sisältöä, jolla saat lisää verkkonäkyvyyttä ja löydät sopivia asiakkaita. Etsin Sinulle sopivan tavan kertoa tuotteistasi ja palveluistasi. Jatkossa voit huoletta olla oma itsesi ja kirjoittaa omilla sanoilla ystävälliseen ja rakentavaan sävyyn.

Toukokuun tarjouksena media-avustaja edullisesti

 

Ota yhteyttä, joko yllä olevalla lomakkeella tai tuula (at)dinopro.fi
Nautitaan valosta ja lämmöstä!

Women Go International

Women Go International Event in Finland 20. – 21. April

During our last workshop at GOInternational Finland’s office, we discussed about our motivations, goals and frustrations.

Go International Finland´s team Project Coordinator Abby Ridenour, Executive Assistant Kristina Bashkova, Hanna Rossi, Aime Virkkilä-Accorsi.

Workshop begins with question what are your main motivations?

Big question or what?

My motivations

What motivates me as an entrepreneur when I am thinking of to do business in India? This is long list: spread out welfare, happiness, girls and women’s equality.  In my opinion children should be at school not in factories.

My goals

We also talked about our goals and this was easy to me. I want to become rewarded women entrepreneur of the year 2018. My quote is doing right thing in my own company, and you can learn from others and spread good things around India.

Frustration

Henrietta said it for all of us ”For a small growth company, there is already so much to do in running the Finnish operations that in order to go international, you would need specialist help, financing and access to global networks ”. Also concerns regarding intercultural communications abilities, legal aspects of running business in India and the potentially unfair working conditions among Indian women and children, were raised as worries within the workshop discussion.

After these questions there was time for everyone’s bio. How wide experience and knowhow we have together, wau!

Bio

Some of us have been living most of their lives in foreign countries for example in China, Nepal, USA, Norway.  But one thing was common: the entrepreneurship.

 

 

CEO, Liisa Rantakari-Elliott, House of Elliott

The CEO, founder and main designer Liisa Rantakari-Elliott discloses the background, ”in my case the journey to being a designer of fabulous quality jewellery started when I lived in Australia and Asia for a decade. I fell in love with pearls.

CEO, Sanna Kokkonen, Multiflow Oy

An engineer lost in translation. Running her company MultiFlow Translations with a network of more than 400 freelancer translators all over the world. Serving companies in all their linguistic needs. Specialist in technical and medical industries.

CEO, Tuula Maunula, Dinopro Oy

I’ve been running my business, Dinopro Oy Ab, for over 17 years and its online courses are available in vocational schools and enterprises. Nowadays, I help companies in digital marketing, and with information technology issues. I have found my soul’s home in entrepreneurship amongst women and our many SMEs.

CEO, Henrietta Kvist, Founder, M.Sc Linguajoy Oy Linguajoy Language Clubs Ltd

My versatile work experience from big business gives me a unique perspective into service- and concept development, sales, marketing, and strategy processes. The main difference is, however, that now customers can simultaneously be energetic, demanding, funny or even defiant. This is the reason we approach our little customers with great humbleness, keeping their top-quality learning experience at the centre of our operations.

CEO, Partner, Jaana Koskinen, Ajantieto Oy
Chairman Helsingin Yrittäjänaiset ry/Helsinki Women’s Entrepreneur Association
Ajantieto Oy  – Competitive advantage with experts
Specialities: Financial management training, accounting training
Business know-how – business skills training, Time management training, Productivity training

CEO, Laura Åkerlund, Koominen Ooppera

I am the CEO and founder of Comic Opera Helsinki, which is a new international opera house operating in Finland. Before that I have been working in five different countries for more than ten years in all kinds of opera projects, gathering up-to-date information of how to run an opera house.

Now we are ready to meet Indians

After these workshops we are meeting Indians facilitators at HUB13 Kaisaniemi. I´m looking forward to workshop on Thursday.

Gala Dinner is on Friday

GO International Finland, in partnership with the Embassy of India, and partners Chase India, Di5 and the Digital India Foundation will launch Nordic India Innovation Forum (NIIF) at the Helsingin Suomalainen Klubi with a Gala Dinner.

As part of the Gala Dinner Program, we will have His Excellency Mr. Shri Ashok Kumar Sharma, the Indian Ambassador to Finland .

And our Henrietta!

Entrepreneur Linguajoy Language Clubs Henrietta Kvist will hold a speech on women’s perspective of the entrepreneur. She speaks at the forum, where we will also hear high-ranking Indian leaders such as Mr. Arvind Gupta, who is promoting the digitization of India.

What a week or what do You think?

To become international – let’s do it together!

GOInternational has devoted this year to the empowerment of female managers and entrepreneurs.

I had the chance to visit the GoInternational Finland office in Kaisaniemi, Helsinki. The company’s small and highly skilled international staff aims to give your company access to global markets in new and innovative ways.

Entrepreneur Jaana Koskinen, Ajantieto Ltd, Project Coordinator Abby Ridenour and CEO Mohammad Shabbir, Go International Finland

Once a friend, always a friend!

My friend, Hanna Rossi, has explored many countries and continents, and has worked in the business and education fields for over twenty-five years. She has strong knowledge and understanding of international business, and in succeeding in operations abroad. In 2007, Hanna and I worked together at Tieke and developed content for the Tiety degree program. After Tieke, she worked in Switzerland and Nepal and now she finds herself working with interesting projects at GOInternational here in Finland. Our have paths crossed again, and the fun continues.

Women entrepreneurs are alone!

I’ve been running my business, Dinopro Oy Ab, for over 17 years and its online courses are available in vocational schools and enterprises. Nowadays, I help companies in digital marketing, and with information technology issues. I have found my soul’s home in entrepreneurship amongst women and our many SMEs. We are hard-working and tend to lose ourselves in our work. We believe in tomorrow and entrepreneurship.

Explore GoInternational Finland activities

I have met several times with GOInternational team members: Managing Director Mohammad Shabbir, Project Coordinator Abby Ridenour, Facilitator Aime Virkkilä-Accorsi and Program Director Hanna Rossi. I also invited women entrepreneurs to our workshop: Ajantieto Ltd. Jaana Koskinen and Linguajoy Language Clubs Henrietta Kvist and myself Dinopro Ltd. Tuula Maunula.

Write down why we are here?

We had our first workshop meeting at GOInternational’s office in HUB13. Facilitator Aime was effective and inclusive at our workshop meeting. She had an active participatory role and encouraged us to discuss and innovate, so we felt right at home. I had permission to use “Finnglish”, which is a mix of the Finnish and English languages – and I was understood with no problem.

Henrietta Kvist the speaker!

GOInternational Finland, in partnership with the Embassy of India, and partners Chase India, Di5 and the Digital India Foundation will launch Nordic India Innovation Forum (NIIF) at the Helsingin Suomalainen Klubi with a Gala Dinner.

As part of the Gala Dinner Program, we will have His Excellency Mr. Shri Ashok Kumar Sharma, the Indian Ambassador to Finland and the Deputy Secretary General for Economic Development of Estonia, Mr. Viljar Lubi.

Entrepreneur Linguajoy Language Clubs Henrietta Kvist will hold a speech on women’s perspective of the entrepreneur. She speaks at the forum, where we will also hear high-ranking Indian leaders such as Mr. Arvind Gupta, who is promoting the digitalization of India.

Henrietta and I already discussed possible topics of her speech: like how we rose up in female entrepreneurship: practical, solving problems, being yourself, money comes when you do business with passion. I look forward to Henrietta’s speech.

How can one woman’s small business internationalize? What can Finnish women entrepreneurs sell to India? How can cooperation to started with the Indians?

India is a huge country being digitalized

With this in mind, we began with Henrietta to consider that our new joint product to the Indian market could be a digital language, something which facilitates the communication between the new business partners to be more productive and accelerate the access to employment. That is all I know now, so there are many more questions to be asked and to wonder about at the next workshop.

Invitation to workshop

To become international – let’s do it together!

Female Entrepreneurs are welcome to join the international workshop on 7.4. at 13-16 in Kaisaniemi.

I believe that by helping women entrepreneurs in India, we can also reduce the amount of misery here on Earth. What’s more, it can also bring the company additional turnover.

If you are interested, great! Send an email to Tuula.maunula@dinopro.fi to get more accurate coordinates.

There will be an interesting session, new cases and inspiring Workshop. See You!

Tuula Maunula
eLearning specialist
www.dinopro.fi

tuula.maunula(_@)dinopro.fi

Kansainvälistyminen on parhaimmillaan yhdessä tekemistä!

Pääsin tutustumaan GoInternational Finland toimintaan ja toimistoon Helsingin Kaisaniemessä. Pieni osaava ja kansainvälinen henkilökunta vie uudella innovatiivisella tavalla yrityksiä kansainvälisille markkinoille.

Tämän vuoden he ovat omistaneet naisjohtajille ja -yrittäjille.

Kuvassa Ajantieto Oy toimitusjohtaja Jaana Koskinen, Go International Finland Project Coordinator Abby Ridenour ja toimitusjohtaja Mohammad Shabbir

Kerran ystävä aina ystävä!

Ystäväni Hanna Rossi on monet maat ja mantereet kolunnut matkailualan rautainen ammattilainen. Teimme Hannan kanssa aikoinaan Tieken Tiety-tutkinnon sisältöjä. Hanna on saanut vetääkseen upeita projekteja GoInternationalissa täällä Suomessa. Tiemme kohtasivat siis jälleen, hauskaa.

Naisyrittäjä yksin ahertaa!

Päätyönäni olen pyörittänyt yritystäni Oy Dinopro Ab jo yli 17 vuotta. Dinopron verkkokursseja on käytössä ammatillisissa oppilaitoksissa ja yrityksissä. Nykyään autan yrityksiä digimarkkinoinnin ja tietoteknisten asioiden ratkomisessa. Olen löytänyt henkisen kotini Helsingin yrittäjänaisten keskuudesta, jossa on paljon pienyrittäjiä. Me olemme investointeja karttavia, ahkeria, itsensä unohtavia työmyyriä. Uskomme huomiseen ja yrittämiseen.

Tutustumassa GoInternational Finlandin toimintaan

Seuraavalle tutustumiskäynnille kutsuin yrittäjänaisia mukaan: Ajantieto Oy Jaana Koskinen ja vieressäni istuu Linguajoy Language Clubs Henrietta Kvist ja Go Internationalin tiimiläisistä etualalla toimitusjohtaja Mohammad Shabbir, Project Coordinator Abby Ridenour, Fasilattor Aime Virkkilä-Accorsi ja ystäväni Program Director Hanna Rossi pöydän päässä.

Write down why we are here!

Pelkäksi tutustumiseksi se ei tietenkään jäänyt vaan me osallistuttiin Workshopiin, jossa fasilitaattori Aime toimi tehokkaasti ja huomioi kaikki mukanaolijat. Hän oli laatinut osallistavia tehtäviä ja sai meidät keskustelemaan ja innovoimaan, joten tunsimme olomme kotoisaksi. Minä olen saanut käyttää finglesiä, joka on suomenenglantia ja hyvin olen tullut ymmärretyksi.

Henrietta Kvist the speaker!

GoInternational Finland  järjestää huhtikuun lopussa yhteistyössä Intian suurlähetystön kanssa Nordic India Innovation tapahtuman, johon osallistuu intialaisia investoijia ja poliittisia vaikuttajia sekä suomalaisia yrittäjiä. Tapahtuma huipentuu gaalaillallisiin, jossa lanseerataan yrityksen uusi tuote Nordic India Innovation Forum platform. Galaillallisella yrittäjä Linguajoy Language Clubs Henrietta Kvist pitää puheen naisyrittäjän näkökulmasta.

Mietimme yhdessä aiheita puheeseen ja nämä sanat ja asiat nousivat meille naisyrittäjyydestä esiin: practical, solving problems, be yourself, money comes when you do business with passion. Odotan mielenkiinnolla Henriettan puhetta. Hän puhuu foorumilla, jossa kuulemme mm. Intian digitalisoitumista edistävää Arvind Guptaa.

Kuinka yhden naisen yrittäjä kansainvälistyy? Mitä suomalaiset yrittäjänaiset voisivat myydä Intiaan? Kuinka aloittaa yhteistyö intialaisten kanssa?

Intia on digitalisoimassa valtavaa maataan.

Asiaa silmällä pitäen aloimme Henriettan kanssa pohtia aihetta ja saimme idean kehittää yhteistuote Intian markkinoille. Tuote voisi olla “digikieli”, mikä helpottaa kommunikointia uusien bisnes kumppaneiden kesken ja nopeuttaa tuottavampaan työhön pääsemistä.

Tämän enempää en tiedä nyt, joten paljon on kysyttävää ja ihmeteltävää seuraavassa workshopissa.

Kutsu workshoppiin

Yrittäjänainen tule mukaan kansainväliseen workshoppiin 7.4. kello 13 -16 Kaisaniemeen. Uskon, että auttamalla naisyrittäjiä Intiassa, myös kurjuudessa elävien määrä pienenee maapallolla. Mikä parasta se voi tuoda myös liikevaihtoa Yrityksellesi.

Kiinnostuitko hyvä, laita sähköpostia osoitteeseen Tuula.maunula@dinopro.fi saat tarkemmat koordinaatit.

Luvassa on kutkuttavan mielenkiintoinen sessio, uutta asiaa ja innostavaa Workshop työskentelyä.

Vanha motto: “minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa” sopii näihin workshoppeihin.

Näkemisiin!

Tuula Maunula
eLearning specialist
www.dinopro.fi
tel + 358 400 700 519
tuula.maunula@dinopro.fi

Yrittäjä markkinoi!

Linkki kotisivuille

Bigarren kotisivuille olimme jo tehneet valmiiksi ajankotaista sivun, jonka jakaminen oli helppoa. Kopioit URL osoitteen ja siirryt FB:n puolelle ja liität yrityksesi sivuille linkin. Sen jälkeen poista linkki ja kirjoita haluamasi tervehdyssanat. Nyt Sinulla on postaus, josta löytyvät linkkiä napsauttamalla yhteystiedot ja myös kiinnostuneille enemmän tietoa.



Liitä linkki yrityksesi FB-sivulle. Sen jälkeen poista linkki ja korvaa se tekstillä. Helppoa ja nopeaa! Kiinnostavat postaukset tuovat sivuille kävijöitä ja saat arvokasta verkkonäkyvyyttä. Tähän lopuksi vielä vanha viisaus eli postaukset ovat kuninkaita, mutta jakaminen lähtee kuningattaren taikasauvasta ja on tehokkainta markkinointia.

 

Oletko miettimässä pilvipalveluita?

Pannuhuoneesta pilvipalveluun?

Miksi meidän pilvessä ei voida jakaa käyttöoikeuksia talon ulkopuolisille konsulteille tai miksi pitää päivittää erilaisten pilvessä olevien sovellusten uusimmat versiot ja muilla kaikki toimii automaattisesti?

Mitä eroa pilvipalveluissa on?

Pilvipalvelut jaetaan yleensä neljään pääluokkaan: yksityinen, yhteisö, julkinen ja hybridi. Voit hankkia vain yrityksen käyttöön pilvipalvelun. Sinun pitää silloin osata ”lämmittää pannuhuoneen pannu” ja koodata itse, huolehtia tietoturvasta ja yhteensopivuudesta eli ihan kaikesta muusta paitsi laitteista ja palvelimesta. Tästä käytetään lyhennettä PaaS.

Voit valita täysin käyttövalmiin infrastruktuurin sovelluksineen päivineen eli SaaS palvelun. Silloin sovelluksen muokkauksia voi tehdä vain rasti ruutuun periaatteella (esimerkiksi sähköpostipalvelin, crm ja Sharepoint). Ongelmana on hankala käyttöönotto tai huono käytettävyys.

Näiden välissä on IaaS, jossa käyttäjän pitää itse ladata, päivittää ja huolehtia tietoturvasta tästä esimerkkinä on Webhotelli.

Tietenkin erona ovat vielä hinnat. Videon alla on viisi vinkkiä, jotka toivottavasti auttavat pilvipalvelun pystyttämisessä.

 Muutama vinkki mitä kannattaa pohtia ensin:

1) Mitä konkreettisia tavoitteita pilvipalvelulle asetat? Jaanan tavoite oli, että oppimateriaalien jakaminen pitää olla helppoa ja selkeää.

2) Onko materiaaleilla menee vanhaksi päivämääriä? Kuinka ylläpidät materiaaleja? Mitkä materiaalit ovat julkisia ja mitkä eivät? Minkälainen kansiorakenne kannattaa tehdä?

3) Pitääkö yrityksesi ulkopuolisille henkilöille antaa esimerkiksi aineiston lataus- tai muita käyttöoikeuksia?

4) Kirjaa ylös koko työskentelypolku, koska hyvät käytännöt eivät säily eivätkä jalkaudu kaikille jos niitä ei kirjata ylös.

5) Mikä on  budjetti? Hintahaitari on laaja veloituksettomista todella hintaviin. Tarkista, että pilvipalvelusi tilaa voi ostaa lisää.

 

Tässä viestintäviraston opas yrityksille:

https://www.viestintavirasto.fi/attachments/tietoturva/Pilvipalveluiden_tietoturva_organisaatioille.pdf

Googlen Drive on 15 Gt asti veloitukseton ja tilaa voi hankkia lisää, kun se loppuu. Tämä on pienyrittäjälle hyvä pilviarkisto ja lisäksi saat toimistosovellukset käyttöösi. Nyt Googlelta on tullut uusi Sivusto versio, joka nopeasti testattuna on sopiva kurssien viestittämiseen, materiaalien luomiseen ja käyttämiseen. Tässä linkissä nopeasti pystytetty ItPt-sivusto malliksi . Google toimii parhaiten omalla Chrome selaimella ja tietenkin se Google tili pitää olla vaikka et koskaan käyttäisi Gmail postia.

Seuraavalla kerralla on kalenteri ja tabletti työkäytössä asioita.

Pilviarkistoa suunnitteilla

Ennen arkistoa Jaanan kannettavan hitaus

Ha, haa selvisi Jaanan kannettavan avaamisen hitauden syy. Pilvipalvelu Onedrive käynnistyy automaattisesti, synkronoi tiedostot ja kuvat eli siirtää pilveen. Siivoaminen jatkuu jos Sinulla näkyy ilmaisinalueella turhia pilvipalveluita, sovelluksia tai vanhoja kirjoittimen tai muun laitteen ohjaimia poista ne.

Koska Onedriven ei ole ollut käytössä, otettiin sen asetuksista automaattinen käynnistyminen, synkronointi ja tietojen noutamisesta raksit pois. Samalla tavalla tehtiin Dropboxille.

Lisäksi pitää vielä lopettaa sen käyttö eli kun kysyy lopetetaanko käyttö vastaa Kyllä.

Seuraavaksi voidaan miettiä muita pilvipalveluita

Kenenkä kelkkaan Jaanan kannattaa lähteä. Yksi on jo tiputettu pois nimittäin Microsoftin Onedrive mukana ovat vielä ICloud, Google Drive, Dropbox, Sharepoint ja Business Onedrive.

Yhdistyskäytössä Google Drive

Koska Jaana toimii yhdistyksessä aktiivisesti ja siellä on käytössä Googlen Drive on sen käyttö perusteltua. Työtä helpottamaan on laitettu Google Drive mobiileihin. Tabletilta pystyy luomaan esityslistoja tai lukemaan edellisten kokousten pöytäkirjoja ja kommunikoimaan hallituksen jäsenten kesken. Sähköpostiliikenne saadaan karsittua, saman pöytäkirjan eri versioiden lähetykset ovat resurssien hukkaamista. Yhdistyksen hallituksen jäsenet ovat saaneet muokkausoikeuden pilvessä oleviin tiedostoihin. Toiminta on läpinäkyvää ja tehokasta. Keskustelua voidaan käydä kommentoimalla olevassa olevaa tiedostoa tai luomalla yhteistyöseinän, jossa voi vaihtaa mielipiteitä ja näkökantoja ennen pidettiin sähköpostipalavereja. Me ei laitettu Google Drivea toimimaan työpöytäversiona vaan selkeästi selaimen kautta. Yhdistyksen Google kalenteri näkyy ja on käytettävissä Iphonella ja tabletilla.

Yrityskäytössä prosessikaavio ja vertailu

Nyt on helppo jatkaa IT Personal treeniä Ajantiedon oppimateriaalien ja valita niihin sopiva pilviarkisto. Ennen päätöstä me vertaillaan niiden ominaisuuksia, käytännön toimivuutta ja hintoja.

Seuraavalla kerralla lisää pilviarkiston valintaan ja kehittämiseen liittyvää asiaa.

Nähdään pian ja jos yritysten It asioiden tehostaminen kiinnostaa niin tyky tyky tykkää klikkaamalla kuvaa yllä, se siirtyy Dinopron Facebook sivuille.   

 

Koska olet viimeksi siivonnut kuvakkeita ja kirjanmerkkejä?

Nyt me siivotaan Windows työpöytä ja Selaimen kirjanmerkit

Siivottiin turhia kuvakkeita Jaanan Windows työpöydältä, heitettiin selaimen kirjanmerkkejä pois ja nostettiin näkyviin ne kirjanmerkit, joita tarvitaan usein. Nyt on niin siistiä. Videolla näytetään, kuinka saat kirjanmerkit ojennukseen.

Kuinka voi työskennellä Windows kannettavalla, Ipadillä ja IPhonella järkevästi?

Jaanan täytyy muokata joskus reissussakin toimistossa luotua asiakirjaa ja lisätä merkintöjä kalenteriin. Tämän onnistuminen vaatii vähän “säätöö” ja mehän nimenomaan ollaan säätämisen maailmanmestareita.

Toimiston kannettavassa on käytössä Googlen pilvet ja toimistosovellukset, mutta mukana kulkeva tabletti tallensi Icloudiin, käytti omaa kalenteria ja samoin oli puhelimen laita.

Jotain tarttis tehdä, joten lisättiin puhelimeen ja tablettiin Gmail-tilit. Mobiileilla laitteilla shoppailtiin Apple Storesta ilmainen Google Drive = pilvipalvelu ja Google kalenteri. Jatkossa myös kuvat menevät pilveen puhelimesta ja Ipadistä ja ovat käytettävissä myös toimiston kannettavasta tai miltä hyvänsä laitteelta. Nyt Jaana pääsee katsomaan puhelimellaankin samaa asiakirjaa ja kalenteria.

Vierailu App Storessa vielä kerran jos haluaa muokata asiakirjaa, lataa sieltä mobiileihin toimistotyökalut Docsit, taulukot ja esitysgrafiikka, joita tarvitset. 

Jos sattumoisin olisit valinnut Androidin vehkeet, niin silloin tabletteihin ja puhelimiin ladataan, nää härpäkkeet Google Play:stä.

Miksi se kannettava avautuu niin hitaasti?

Seuraavassa sessiossa me mietitään miksi Jaanan kannettavan avaaminen kestää niin kauan. Mietitään kenenkä kelkkaan kannattaa lähteä, kun valitsee pilvipalveluita. Lisäksi treenataan tabletin käyttöä esim. tallennus Driveen, tekstin luomista ja käsittelemistä, ehkä ehditään katsomaan Canva kuvankäsittelyä ja tietenkin postataan faceen etc.

Käy peukuttamassa Dinopron Facebookkia niin saat seuraavatkin postaukset. 

 

https://www.facebook.com/Opijatee/

Seuraavan It Pt session merkeissä nähdään.